با حضور معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور صورت پذیرفت:
برگزاری شورای معاونین آموزش و پرورش استان گلستان در محل مدرسه نیازهای ویژه فرزانگان شهــر گرگان
به گزارش واحد اطلاع رسانی اداره آموزش و پرورش استثنایی استان گلستان؛ جلسه شورای معاونین آموزش و پرورش استان گلستان با حضور مصطفوی، معاون پیشگیری، تشخیص و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، فراهی، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، غیناقی، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دیگر اعضا شورای معاونین اداره آموزش و پرورش استان گلستان در محل مدرسه نیازهای ویژه فرزانگان شهر گرگان برگزار گردید.
مصطفوی، معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به نقش حیاتی مراکز جامع در شناسایی زودهنگام مشکلات و نیازهای ویژه کودکان، اظهار داشت: کیفیت فضا و تجهیزات این مراکز، تاثیر مستقیمی بر دقت و اثربخشی فرآیند ارزیابی دارد. بر همین اساس، معاونت آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان و اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس این مراکز را در اولویت برنامههای خود قرار دهند. با همکاری معاونت آموزش ابتدایی استان، در تلاش باشیم تا فضاهای فیزیکی مراکز را استانداردسازی کرده و تجهیزات مورد نیاز برای انجام ارزیابیهای دقیق و تخصصی را تامین نماییم.
مصطفوی همچنین در خصوص برنامه های تامین،آموزشی و توانمندسازی نیروی انسانی اظهار داشت: تامین و ارتقای دانش و مهارتهای تخصصی نیروی انسانی مراکز، نقش بسزایی در افزایش کیفیت فرآیند ارزیابی و ارائه خدمات مشاورهای و حمایتی به خانوادهها دارد.
معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان این مطلب که مهارتآموزی و اشتغال، آیندهای روشن را برای دانشآموزان با نیازهای ویژه رقم میزند، افزود: دانشآموزان با نیازهای ویژه، پتانسیل بالایی برای مشارکت فعال در جامعه دارند و لازم است با ایجاد فرصتهای مناسب، زمینه شکوفایی استعدادهای آنان را فراهم کنیم. یکی از مهمترین این فرصتها، آموزش مهارتهای مورد نیاز بازار کار و ایجاد زمینههای اشتغال پایدار برای این عزیزان است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان گلستان با تاکید بر اهمیت فضاهای آموزشی مناسب برای دانشآموزان با نیازهای ویژه، اعلام کرد: مجموعه آموزش و پرورش استثنایی استان همواره مورد توجه قرار داشته و معمولاً سالانه پروژه هایی به این حوزه اختصاص مییابد.
فراهی در ادامه ابراز امیدواری کرد که با ادامه این روند، بتوان فضاهای آموزشی مناسب و استانداردی را برای تمامی دانشآموزان با نیازهای ویژه استان و مراکز جامع فراهم کرد.
زارع، معاونت آموزش متوسطه بیان داشت: استان گلستان با تنوع فرهنگی و قومیتی به عنوان سنبل وحدت شناخته می شود که به آن افتخار می کنیم. برگزاری جلسه شورای معاونین اداره کل آموزش و پرورش در این محل نشان از وحدت و تعامل آموزش و پرورش استان است.
وی با اشاره به اهمیت حمایت از دانشآموزان با نیازهای ویژه، افزود: می بایست در خصوص اشتغال دانش آموزان با نیازهای ویژه فارغ التحصیل شده اقدامات موثری صورت گیرد که تشکیل کارگروه تخصصی در این زمینه را می طلبد. امیدواریم با تشکیل این کارگروه و همکاری دستگاههای اجرایی مرتبط، بتوانیم گامهای موثری در جهت رفع این دغدغه برداریم.
شهریاری، سرپرست اداره آموزش و پرورش استثنایی استان نیز اظهار کرد: ارزیابی زودهنگام نوآموزان بدو ورود به دبستان، به ما کمک میکند تا تصویری روشن از توانمندیها، نیازها و چالشهای بالقوه هر نوآموز داشته باشیم. از طریق ارزیابی زود هنگام، می توانیم مشکلات احتمالی مانند اختلالات یادگیری، مشکلات گفتاری، مشکلات بینایی و شنوایی، مشکلات رفتاری و سایر مواردی که ممکن است مانع پیشرفت تحصیلی نوآموزان شوند را شناسایی کنیم.از همین حیث با تشخیص زودهنگام مشکلات، میتوانیم برنامههای مداخلهای مناسب و هدفمندی را برای کمک به نوآموزان در راستای رفع چالشها و تقویت نقاط ضعف طراحی و اجرا نماییم. تشخیص درست و زودهنگام، کمک میکند تا به پتانسیلهای نوآموزان دست یابیم و در مسیر پیشرفت و موفقیت آنان گام برداریم. این امر، به بهبود کیفیت آموزش، افزایش انگیزه یادگیری و در نهایت ارتقای سطح علمی دانشآموزان و ارتقای کیفیت مدارس منجر میشود.
شهریاری با تاکید بر اهمیت توجه به مراکز جامع استان ادامه داد: در سالهای اخیر، مراکز جامع استان به عنوان نهادهای کلیدی در فرآیند غربالگری نوآموزان، توانبخشی و مداخلات بهنگام، تغییرات اساسی در عملکرد خود را تجربه کردهاند و به سمت گسترش خدمات و تخصصیتر شدن حرکت کردهاند.
سرپرست اداره آموزش و پرورش استثنایی استان در راستای نهضت ملی مدرسهسازی، بر اهمیت توجه ویژه به ساخت حداقل 18 فضای جدید برای مراکز جامع و 3 مدرسه نیازهای ویژه تأکید کرد.
هم چنین شهریاری بر نیاز به افزایش زمینهای ورزشی چمن مصنوعی در مدارس دانشآموزان نیازهای ویژه تاکید کرد و گفت: افزایش فضاهای ورزشی در مدارس، بهویژه برای دانشآموزان با نیازهای ویژه، از اهمیت بالایی برخوردار است. ساخت زمینهای چمن بیشتر در مدارس، میتواند به بهبود سلامت جسمانی و روانی این دانشآموزان کمک کند و فضایی برای فعالیتهای ورزشی و تفریحی آنها فراهم آورد، این امر، علاوه بر ارتقای کیفیت زندگی دانشآموزان، به رشد و توسعه همه جانبه آنها نیز کمک شایانی خواهد کرد.
در پایان نماینده مدیران مدارس نیازهای ویژه و مراکز جامع استان ، به بیان موانع و چالش های پیش روی مراکز جامع و مدارس استثنایی پرداختند.
